Sundhed

Vær tilstede uden din mobiltelefon – En kærlig reminder

Vær tilstede uden din mobiltelefon – En kærlig reminder
4.2 (83.33%) 6 votes

Vi tjekker I gennemsnit mobilen 150 om dagen, hvilket hurtigt kan tage fokus væk fra de ting, som betyder noget i livet. Vi har på denne side samlet nogle myter om digital tilstedeværelse og samlet nogle råd til dig, der vil forsøge at være mere tilstede i nuet og lægge mobiltelefonen en smule væk.

#1 ”jeg slapper af, når jeg surfer på min mobil”

Sommetider kan det være afslappende at sidde på sin mobiltelefon, men ikke altid. Din hjerne bruger utroligt meget energi på at surfe på nettet, da den skal bearbejde en masse nye informationer.

#2 ”påmindelser og notifikationer holder mig opdateret”

Kalendernotifikationer kan være gode, da det giver et bedre overblik over de ting, man skal lave i den kommende uge eller måned. Men daglige informationer for de sociale medier kan være meget forstyrrende og give dig endnu mere som du skal forholde dig til.

#3 ”jeg er ikke asocial, bare fordi jeg tjekker min telefon”.

Det kan godt være, du ikke selv føler, at du er fraværende, når du tjekker din mobiltelefon. Men udefra er det sådan, det bliver opfattet. Når man sidder midt i en samtale, og får en notifikation eller meddelelse, så tager det noget tid for hjernen at komme tilbage til samtalen igen. Prøv at lig mærke til det, næste du selv eller en person du er sammen med tjekker sin mobiltelefon.

#4 ”jeg skriver med folk, for at holde kontakten med dem”

Dette er korrekt, men når du går i gennem dine beskeder, hvor meget af det, er så værdifulde og kontaktskabende meddelelser? Med en masse ”ligegyldig” information frem og tilbage, kan man hurtigt glemme nyde det øjeblik, som man er i lige nu.

Tag kontrollen tilbage fra din mobiltelefon

Lad ikke din mobiltelefon styre dig, og tag kontrollen over, hvornår DU har lyst til at bruge den. Vi har samlet vores bedste råd.

1. Brug “forstyr ikke knappen”.

2. Køb et vækkeur, så du kan ligge din mobil væk om aftenen.

3. Få en øjenåbner og tjek dit mobilforbrug. Du bliver overrasket.

4. Fjern ligegyldige apps, På den måde måde har du kun det aller vigtigste.

5. Slå ligegyldige notifikationer fra.

6. Fjern batteri-iknoet – det stresser din hjerne mere end du tror.

7.  Husk at vær gang du tænder mobiltelefonen, risikerer du at slukke for nærværet.