Sundhed

Sund brunch: Det SKAL du have på menuen!

Sund brunch: Det SKAL du have på menuen!
4.7 (93.33%) 6 votes

Har du fødselsdag? Skal du have veninderne på besøg? Eller skal du invitere dine forældre over? Så er brunch en overskuelig og lækker måde at invitere gæster på. Det er nemt at forberede, og brunchen ligger i et tidsrum, som gør at man stadig har hele dagen til rådighed, når gæsterne er gået.

Sommeren er næsten lige om hjørnet, og hvis du gerne vil stå knivskarp, når de første solstråler begynder at vise sig, så er en sund brunch det, du skal lave. Vi hjælper dig til at lave en gennemført sund morgenmad, som mætter godt.


Grøn smoothie – 2 valgmuligheder

Grønne smoothies er sunde, lækre og pynter på brunchbordet. Det er derfor en god starter, som din gæster kan nyde, lige når de ankommer. Men sammensætning af alt det grønne har vidt forskellige effekter, derfor har vi taget to valgmuligheder med til dig.

Bemærk: De grønne smoothies er lavet med få ingredienser, der er nemme at få fat i!

1. Energizer (2 pers)

Hvis du skal starte dagen med et Energy Boost, så er det denne grønne smoothie, som du skal satse på. Den indeholder få gode ingredienser, som er godt for dit fysiske og mentale helbred:

– En håndfuld spinat/babyspinat
– ½ avokado (anden halvdel kan bruges senere)
– 2 bananer (gerne frosne)
 – 2 kiwier
– 4 kviste mynte
– 3 dl. mandelmælk eller sojamælk. (alm mælk kan også bruges)
– En skvat citron saft
EVT: Isterninger

2. Slimnizer (2 pers)

Er du mere til en smoothie, som indeholder minimalt fedt, sødestoffer og ingen mælkeprodukter? Så er det denne smoothie, du skal servere. Den er skåret helt ind til benet, men indeholder stadig alt det sunde fra det grønne køkken. Du skal bruge følgende ingredienser:

– 1 avokado
– 1 agurk
– 1 håndfuld spinat
– 1 håndfuld grønkål
– 1 håndfuld mynte
– 1 lime (uden skræl)
EVT: Isterninger

Pandekager med havregryn

En vellykket brunch er svær at opnå uden pandekagerne, så det skal du også inkorporere. Det eneste du skal gøre, er at blande havregryn (150 g), æg (2 stk.) og mælk (3 dl.) sammen. Put vaniljepulver og salt i for at give dem noget smag.

Men man spiser jo ikke bare pandekagerne rent – der skal topping på. Og det er faktisk muligt at få toppings, som er sunde og rigtig lækre. BodyLab laver nogle helt vildt gode toppings i mange forskellige smagsvarianter. Produkterne er sødet med maltitol, og kun indeholder det halve af, hvad normalt sukker indeholder.
Skyr med mysli
Fun fact: Folk med lang uddannelse spiser cirka tre gange så meget skyr, som de danskere, der har en kort uddannelse.
Danskernes appetit på skyr til morgenmad stiger med stor hast, og undersøgelser viser, at motivationen bag at spise skyr, er sundhed. Derfor skal den selvfølgelig med på brunchbordet.

Men hvordan gør du skyr lækkert? Det har vi svaret på.
Mange af de myslier vi køber i supermarkederne, indeholder alt for mange kalorier, og derfor kan det bedst betale sig at lave den selv fra bunden – det behøver ikke at være svært. 

Det du skal bruge til din proteinrige mysli er, hørfrø, sesamfrø, mandler, tørrede abrikoser i
tern, havregryn, honning (2 spsk.) og salt (½ tsk.).

Sådan gør du: Fordel alle ingredienser (undtagen abrikoserne) på en bradepande og tag dem i en forvarmet ovn på 180 grader i 5 minutter. Vend derefter din mysli og skru ned på 160 grader. Tilsæt nu abrikoserne. Tag din mysli ud af ovnen, og vend det, så det ikke sidder fast til bunden.

Topping: Hjemmelavet mysli er ikke det eneste, som skal på din skyr. Du kan også med fordele nogle jordbær, blåbær og hindbær på din skyr. Til slut kan du også putte noget fedtfattigt sirup på, da dette vil binde det hele sammen på en magisk måde.

Avocado-maden

Noget af det der har bugnet i de sunde køkkener, har været den såkaldte avokado-mad. Avokado maden kan laves på et groft toastbrød eller endnu bedre på et groft rugbrød. Tilsæt salt og pepper og så maden klar til at blive serveret.

Avokado indeholder blandt andet Vitamin E, der er en antioxidant, som bekæmper sygdomme, og desuden hjælper din hud til at se hund ud. Men avokado indeholder også Vitamin C, som hjælper dit immunforsvar.

… Husk kaffen

Til en brunch skal der kaffe, så den må du endelig ikke glemme. Hvad foretrækker i egentlig? Espressokaffe? Nescafé? Stempelkaffe? Filterkaffe.

Hos KunForKvinder er vi enige om, at espressokaffe er vores absolutte favorit. Mange har DelLonghi Magnifica fuldautomatiske espressomaskine stående derhjemme. Den har vundet ”Bedst-i-test” mange steder, og bliver blandt andet rost for kaffens temperatur. Men det aller bedste ved maskinen er, at den er budgetvenlig. Du kan ofte få kaffemaskinen til 2.000 kr.!