Boligindretning

7 sunde alternativer til den søde tand

7 sunde alternativer til den søde tand
4.8 (95%) 4 votes

Det kan være svært ikke at blive fristet af den søde tand i løbet af dagen. Flere undersøgelser viser, at mennesker oftest falder i, fordi de ikke føler, at der er nogle andre sunde alternativer. Det vil vi på denne side gøre op med, da vi har 7 sunde alternativer klar til dig.

Dine favoritnødder

Det første forslag til at nedbringe din sukkertrang er nødder. Nødder er rigtig nyttige til netop at tage din koncentration væk fra de søger sager, da de ikke kræver noget forberedelse og fungerer godt som en snack. Nødder er sundt for din krop, da de har et højt proteinindhold. Dog vil vi ikke anbefale dig at spise for mange, da de også er meget kalorietætte. 100g mandler (som fx svarer til 1,5 pose) indeholder omkring 500 kalorier.

Hop med på ingefærbølgen

Ingefær er blevet et HIT i de danske køkkener, da ingefær indeholder mange sundhedsmæssige fordele – også fordele der hjælper dit vægttab på vej. Ingefærd kan nemlig være med til at reducere dit madforbrug, da produktet fremmer din mæthedsfornemmelse. Ingefær er lavt på kalorier, forøger dit stofskifte og forbrænder derfor fedt hurtigere.

Rodfrugten kan dog godt være svær at implementere til kosten, da den har en lidt særlig smag og konsistens. Nedenfor har vi vist nogle forskellige måder, du kan bruge ingefær på:

  • Ingefær kan bruges i drinks, smoothies og som shots (fx rødbede shots).
  • Ingefær kan bruges som toppping og smag-tilførelse til din nudelsuppe.
  • Ingefær bruges som tilbehør til retter med fisk: sushi, laks, torsk mv.

Hos diverse kinesiske forretninger kan du også finde ingefær karameller, som smager supergodt og samtidig har et lavt fedtindhold.

Vidste du, at chokolade er sundt?

Måske lyder det for godt til at være sandt, men du kan med god samvittighed spise mørk chokolade, da det på papiret faktisk er sundt for dig. Det er dog ikke så meget chokoladen, der er sund, men kakaoen. Mørk chokolade har mange fordele, nogle af dem er blandt andet:

  • Forskning viser, at det høje indhold af antioxidanter i mørk chokolade gør, at mange mennesker får en pænere hud af mørk chokolade.
  • Mørk chokolade sænker dit blodtryk og øger dine årers fleksibilitet. Det holder derfor dit hjerte sundt og rask
  • Inden træning er kakaoen i mørk chokolade guld værd i forhold til at øge din præstationsevner, så du kan få mest muligt ud af din træning.
  • Flere undersøgelser viser faktisk også, at mørk chokolade hjælper dig til at fokusere bedre. Mørk chokolade er derfor perfekt lige inden en eksamen eller vigtig prøve.

Varme æbler med kanel

Æbler kan være rigtig kedelige at spise, hvis ikke man gør sig lidt umage ved tilberedningen. Ved at varme dine æbler i mikroovnen og putte noget kanel (eller lakridspulver) på, vil du få en anden smagsoplevelse end hvis du bare spiste et æble. Det er sindssygt lækkert, og kan stærkt anbefales til alle, der har læst til at prøve det.

Daddelkugler

Dadler er meget sunde og indeholder en masse stoffer, som er rigtig gode for dig. Men udover at være sunde, har du også en sødme, der på mange måder minder om den, du får ved almindelige søde fedttunge snacks. Dadler er derfor det perfekte sunde alternativ til din søde tand. Se hvordan du laver nemme, sunde og farverige dadler på Arlas opskriftsside her.

Rugbrødschips med dip

Rugbrød er fyldt med en masse fibre, som vores krop har rigtig godt af. Til gengæld er det ikke mange af os, der forbinder rugbrød med søde sager. Men rugbrød kan faktisk sagtens fungere som en aftensnack, når sødetrangen banker på.

Ved at riste nogle tynder skiver rugbrød på en brødrister og dyppe dem i sund dip, kan dette faktisk være et perfekt alternativt til chips med dip.

Når vi laver denne snack, kan vi i sær godt lide at bruge disse 3 typer dip:

  • Salsasauce (super nemt og billigt)
  • Humus (propfyldt med proteiner)
  • Guacamole
  • Skyr dip (vi elsker at putte karry eller paprika i

Sund jordbæris på 5 min

Denne sunde snack henvender sig måske mest til sommerperioder, hvor sveden løber ned af os, og vi bare har brug for en is. Vi bringer dig det sunde alternativ, da du kan lave lækker is med forskellige bær.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at koge frosne bær, før du ruger dem, og derfor anbefaler vi, at du køber/plukker dine bør helt friske. Husk at skyl dem godt inden du fryser dem ned.

Det eneste du skal gøre, er at tage bærerne op ad fryseren, køre dem i en food processer og tilsætte en smule mælk og ahornsirup for at lindre din sure smag. Se hele opskriften på TV2 opskrift her.

Del ud af jeres erfaring – Hvad er jeres yndlings sunde snack?